Az olvasás 7 hete (3.)

Lassan véget ér az Olvasás 7 hete rendezvény harmadik vasárnapjai is, itt az ideje belevágni a témákba:
  • Mi alapján értékel egy könyvet?
  • Mi alapján választja ki a következő olvasmányát?
  • Filmadaptációk: kedvencek, a legpocsékabb adaptáció
  • Miért vezet/olvas Ön könyves blogot? Van-e hatása egy-egy könyves blognak az olvasásra? (pl.: a következő olvasmányát egy blogbejegyzés hatására választotta ki) Van-e/Vannak-e kedvenc blogjai/bloggerei?

Lévén imádom a romantikus regényeket, mihelyt állandó internet közelbe kerültem, nem volt kérdés, hogy ehhez kapcsolódó keresőszavakkal is próbára teszem a google keresőmotorját.
Így akadtam a Romantikus Írók Tárháza fórumára, ahol kedves, igazi románcszerető hölgyeket találtam. Nekik köszönhettem, hogy megismerhettem olyan írókat, mint Susan Elizabeth Phillips vagy Julie Garwood. S még valami fontosat, az angol nyelvű olvasással való kacérkodást.
Sokáig csak szájtáti áhítozóként nézegettem a külföldi oldalakat, de aztán elkezdtem kóstolgatni a kínálatot, s szépen lassan megtelt a webböngészőm könyvjelzője a fórumok, blogok linkjeivel. Mai napig szeretem látogatni az írók honlapjait, sőt szívesen megkukkantom, ha blogot is vezetnek - egyre többen teszik! - de vannak kedvenc értékelős lapok is, amelyeket azóta is felkeresek alkalmanként, ha nem is heti rendszerességgel.
Minden bizonnyal agyam egy távoli szegletében tisztában voltam azzal, hogy kis hazánkban is vannak tevékeny könyves bloggerek, de nagyon sokáig nem követtem őket direktben, inkább csak egy-egy regényre rákeresve vetődtem el hozzájuk. Majd egy Jennifer Crusie kötet kapcsán rábukkantam Lobo olvasónaplójára, és ott ragadtam. Hasonlóan jártam Gigi blogjával, ahová Stephenie Meyer miatt keveredtem.
Miközben az évek szaladtak, olvasni még mindig imádtam... és valahogy jött az ötlet, jó lenne létrehozni valami maradandót, amin visszanézhetem, mit szerettem egykor. Első szárnypróbálgatásom egy Sherrilyn Kenyonra koncentráló weblap volt, de néhány hét után rádöbbentem, nincs bennem egy rajongói oldal üzemeltetéséhez szükséges kitartás, jobb szeretek csak úgy írogatni. S így született meg a 2010 év fogadalma: könyves blogger leszek. Eredetileg egy évre terveztem a próbatételt, de megszerettem a dolgot. Talán már nem akkora hévvel ég bennem a lelkesedés, mint kezdetben, de állandó részévé vált az életemnek.
A bloggerek közösségéhez csatlakozván felfedeztem a moly.hu-t és a goodreads.com-ot. Bizton állíthatom, egy új világ nyílt meg előttem, amelyet sok-sok értékelés és könyvmániás ember népesít be. Az egykor csak ötletszerűen felkeresett bloggerek állandó 'figyeltjeim' lettek, egy regényről rengeteg részletes véleménnyel összevethetem azt, amit én gondolok róla. De azt is imádom, amikor elmélkedős posztokon kuncoghatok, merenghetek. Ez utóbbiban Amadea, Nima és Zenka a kedvenceim.
Könyvmoly létem persze hátrányt is hozott magával. Elkapott az 'ide nekem még több jó könyvet' járvány. Immár a külföldi blogok, a hazai kiadók kínálata, a baráti ajánlások mellett csábítanak a goodreads listái - óvakodjatok a listopia részlegtől! -, a moly karcai és polcai. Persze ennek köszönhetem az idei év legnagyobb könyvélményét, a Forbidden-t, és hogy Kellynek hála felfedezhettem Simone Elkeles írónőt.
Hogy hogyan értékelem a könyveket? Általában aszerint írom meg a bejegyzést, hogy milyen érzéseim voltak olvasás közben. Lekötött-e eléggé, stimulálta-e az érzelmeimet, valódi személyeknek éreztem-e a szereplőket, nem túl sok klisét használtak-e fel, szívesen olvasnám-e a szerző más műveit... Reményeim szerint a bejegyzéseimből kitűnik, hogy szeretem a könyveket, és igyekszem a pozitív tulajdonságaikat meglátni, s nem méregbe mártott pennával vadászom a hibákra.
Igaz, ennyi év olvasás után talán kicsit válogatósabb, kritikusabb vagyok, mint egykor. Viszont szintén ezeknek az éveknek köszönhetően nagyobb sikerrel választok a soron következő olvasmányok közül. Habár egy író név, egy sorozat cím, egy szemkápráztató borító, vagy egy ügyesen megfogalmazott fülszöveg képes csapdába csalni.

Csakúgy, mint a moziplakátok azon sora, hogy 'xy regény nyomán'. Bár sokszor jutok arra a következtetésre, hogy a könyvek, ahol a saját képzeletem vetíti elém az eseményeket, sokkal élvezetesebbek, mint a filmek, mégis nagy rajongójuk vagyok. Szinte vadászom rájuk. Számomra ebből a műfajból kedvencek sorozat fronton a Lost in Austen és a Vámpírnaplók, míg a nagy vászonról talán a Nicholas Sparks adaptációk.